< Terug naar de homepage English

Deel je (sociaal) ondernemersverhaal met de buitenwereld

Karen Romme, ondernemer en auteur van ondernemersboeken, schreef deze week een column in het FD over de opleiding voor sociaal ondernemers bij het Amsterdam Centre for Entrepreneurship (ACE).

 

'Deel je ondernemersverhaal met de buitenwereld'

Portret Karen RommeKaren RommeKaren Romme vindt het jammer dat maar weinig ondernemers op hun website laten zien wat te beweegredenen zijn achter de onderneming. 'Want voordat mensen geïnteresseerd kunnen raken in een bedrijf moeten ze eerst weten wat dat doet.'

Een van de leukste aspecten van mijn huidige werk is ongetwijfeld dat ik naast veel ontmoetingen met 'gewone' ondernemers ook regelmatig in contact kom met 'bijzondere' ondernemers.

Zo ook afgelopen week, toen ik te gast was bij het Amsterdam Centre for Entrepreneurship, een samenwerking tussen de hoofdstedelijke universiteiten en een hogeschool. Samen met een aantal fondsen bieden zij sinds kort een leergang voor mensen die een organisatie runnen waarmee ze op maatschappelijk gebied iets willen bereiken. En voldoende geld verdienen om daarmee door te kunnen gaan natuurlijk.

Marketingavond
Samen met sociaal ondernemer en War Child-oprichter Willemijn Verloop mocht ik een avond over marketing verzorgen. Om mijn verhaal zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de groep bekeek ik vooraf de websites van de bijna twintig deelnemers. De website is de afgelopen jaren een steeds belangrijker marketinginstrument geworden. En ik wilde de deelnemers helpen die van hen beter te maken.

Tijdens mijn rondje surfen gebeurde er iets bijzonders. De ene na de andere site bevatte een fraai overzicht van de producten of diensten van een prachtig bedrijf. Zo kwam ik onder andere op de website van een uitzendbureau voor chronisch zieke jongeren, een restaurant dat vluchtelingen opleidt voor een betaalde baan en - mijn persoonlijke favoriet - een bedrijf dat mensen met autistische kenmerken software laat testen. Door hun vermogen logisch na te denken, zich te concentreren en hun oog voor detail zijn deze mensen daar bovengemiddeld goed in. Een prachtig voorbeeld van hoe je mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt slim helpt.

Interesse
Hoe ik ook klikte, rondkeek, scrolde en verder klikte, ik kwam bijna nergens tegen wat de mens achter het bedrijf bewoog en wat hij of zij met dat bedrijf wilde bereiken. Daarnaast moest ik op bijna alle websites behoorlijk zoeken om erachter te komen wat het bedrijf precies deed.

Dat werd mijn centrale thema. Wat doe je nu eigenlijk? En waarom?

Want voordat mensen geïnteresseerd kunnen raken in een bedrijf moeten ze eerst weten wat dat doet. En pas als je mensen vertelt wat jou motiveert, kunnen potentiële klanten bedenken of dat voor hen een reden is om juist met jou zaken te willen doen. Zeker als je bedrijf een idealistische basis heeft die anderen wellicht met je delen.

Na afloop van een bijzondere avond met een groep mensen die vooral mij inspireerde, vroeg ik me af of dat wat ik had gedeeld met deze ondernemers alleen voor hen geldt. Mijn conclusie: nee. Want eigenlijk bestaan er geen gewone ondernemers. Iedere ondernemer is bijzonder. En ieder ondernemersverhaal ook. Jammer dat zo veel ondernemers vergeten op hun website dat verhaal te delen met de buitenwereld.

 

Deze eerste managementopleiding voor sociaal ondernemers wordt gesteund door Start Foundation. Behalve een financiële bijdrage aan het programma stelde Start Foundation ook vijf studiebeurzen van elk € 2500 beschikbaar. Doel daarvan is sociaal entrepreneurs nog beter beslagen ten ijs te laten komen. De leergang behandelt onderwerpen als: persoonlijk leiderschap, strategie en implementatie, innoveren en veranderen, social media, reputatiemanagement en maatschappelijk rendement.

 

Bron: FD.nl

Naar overzicht

Reageer op dit artikel

velden met een * zijn verplicht
 

Onze aanpak

Meer kansen en banen, minder drempels voor mensen die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt.

Bekijk onze aanpak

Wat doen we niet

Activeren en opleiden zonder vooruitzicht op een baan. Het moet werk opleveren of uitzicht daarop.

Bekijk wat we niet doen

Cookie Controlx

Start Foundation gebruikt Google Analytics.

Lees meer