< Terug naar de homepage English

Prestatieladder Socialer Ondernemen klaar voor de test

Een man klimt naar boven op een ladderTNO heeft het afgelopen jaar hard gewerkt om een meetinstrument te maken waarmee objectief kan worden bepaald in welke mate een bedrijf bijdraagt aan de werkgelegenheid van langdurig werklozen en mensen met een arbeidsbeperking.

Het concept van deze zogenoemde Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is inmiddels gereed en in december wordt deze ‘meetlat’ getest bij een aantal bedrijven. Dat de sociale bijdrage gemeten kan worden, is heel belangrijk. Veel bedrijven praten erover, soms uit pr- en marketingoverwegingen, vaak uit echte betrokkenheid (MVO). Doordat overheden steeds vaker social return toepassen in hun inkoop- aanbestedingsbeleid, is het belangrijk dat bedrijven kunnen laten zien in welke mate zij socialer ondernemen.

Een uniforme manier om alle bedrijven te vergelijken en kijken wie er echt werk van maakt, was er tot nu toe nog niet. De Prestatieladder Socialer Ondernemen van TNO is het eerste en enige objectieve meetinstrument die de sociale bijdragen van bedrijven in kaart brengt. In februari 2012 volgt nog een testronde. In mei 2012 wordt de prestatieladder gelanceerd tijdens een landelijk symposium.
Ketenstimulering

Een belangrijke eigenschap van de ladder is de ketenstimulering. Bedrijven met een erkenning en (toekomstige) opdrachtgevers gaan meer inkopen bij bedrijven die ook een erkenning hebben. Andere bedrijven zullen aansluiten om geen achterstand op te lopen. Op deze manier zal de Prestatieladder uiteindelijk leiden tot:

  •     meer duurzame werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt;
  •     meer bedrijven die socialer ondernemen;
  •     erkenning en grotere zichtbaarheid van deze bedrijven;
  •     hulpmiddel voor overheden bij het sociaal aanbesteden (social return bij inkoop).


Initiatiefnemers en meewerkende bedrijven
De initiatiefnemers voor de PSO zijn TNO, Stichting In Return Nederland en zeven SW-bedrijven: WNK, Caparis, Delta, Soweco, Pantar, Lander en de Diamantgroep. De PSO wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen deze initiatiefnemers én zeven toonaangevende bedrijven uit verschillende sectoren: Heijmans, Trigion, Ecostyle, Van Gansewinkel, Deen Supermarkten, Gelre Ziekenhuizen en Asito. Er is ook een klankbordgroep die de ontwikkeling van de PSO met raad en daad bijstaat. Hierin zijn vertegenwoordigd de Vereniging Nederlandse Gemeenten, Algemene Werkgevers Vereniging Nederland, UWV, Stichting In Return Nederland, MVO-Nederland, Start Foundation, Landelijke Cliëntenraad, TNO en SW-bedrijf WNK.

 

Downloads: Productblad Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO)

 

Naar overzicht

Reageer op dit artikel

velden met een * zijn verplicht
 

Onze aanpak

Meer kansen en banen, minder drempels voor mensen die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt.

Bekijk onze aanpak

Wat doen we niet

Activeren en opleiden zonder vooruitzicht op een baan. Het moet werk opleveren of uitzicht daarop.

Bekijk wat we niet doen

Cookie Controlx

Start Foundation gebruikt Google Analytics.

Lees meer