Huidig arbeidsbestel moet grondig op de schop

Start Foundation zoekt radicale oplossingen

Eindhoven, 3 april 2014 - Het wordt tijd voor een radicale omslag van het bestaande arbeidsbestel. Anders blijven de ‘verliezers’ op de arbeidsmarkt zonder perspectief. Met onrecht, onvrede en maatschappelijke instabiliteit als gevolg. Deze onthutsende en verontrustende analyse van de onderkant van de arbeidsmarkt wordt blootgelegd in het boek De kwetsbaren, dat vanaf 7 april in de boekhandel ligt. De kwetsbaren toont aan dat ingrepen aan de onderkant van de arbeidsmarkt zelden werken of zelfs averechts uitpakken. Het wordt daarom tijd om het roer radicaal om te gooien. Een brede maatschappelijke discussie moet hiertoe de aanzet geven. Maatschappelijk investeerder Start Foundation, die de uitgave van De kwetsbaren mede mogelijk maakte, roept daarom iedereen op om mee te denken en mee te praten over werkbare oplossingen. De aftrap vindt plaats op 9 april in aanwezigheid van de geïnterviewden in het boek.

“Er is sprake van verdringing en concurrentievervalsing, met als voornaamste verliezers mensen die al zo weinig te verliezen hebben”, stelt Jos Verhoeven, directeur van Start Foundation. “Ruim vijftien jaar ervaring heeft ons  geleerd dat beleidsinterventies aan de onderkant van de arbeidsmarkt zelden het beoogde effect sorteren. Dat bracht ons er ook toe om onderzoeksjournalist Will Tinnemans te vragen wat dieper in de materie te duiken. We wilden weten of onze observaties incidenten waren of deel uitmaken van een wonderlijke wereld vol tegenstrijdigheden, met één wetmatigheid: werken doet het niet.”

Onder mensen die moeilijk aan werk komen (ouderen, Wajongers, mensen met een fysieke beperking, et cetera), is sprake van concurrentie en verdringing. Onbedoeld, maar dat maakt het niet minder ernstig. De bureaucratie neemt eerder toe dan af. Het aanbestedingsbeleid jaagt de ene kansarme een baan uit, ten behoeve van de andere. Draaideurwerkloosheid doet zo haar intrede. Ondernemers en deskundigen die in De kwetsbaren (ISBN: 978 90 468 1660 8, Nieuw Amsterdam Uitgevers 2014) aan het woord komen, zijn unaniem kritisch en geloven niet dat de nieuwe Participatiewet hier iets aan gaat veranderen. Pleisters plakken is volstrekt ontoereikend. Ruim een miljoen mensen aan de kant en een grote groep werkenden die steeds meer klem komt te zitten, dat is een recept voor onvrede, onrecht en instabiliteit.

Onlinediscussieplatform

Radicale ideeën zijn nodig om het systeem te veranderen. Dat zal niet eenvoudig zijn. Het systeem heeft de neiging zichzelf in stand te houden, de (macro-)economische context is lastig en een ingrijpende ommezwaai is in de poldertraditie moeilijk te realiseren. Maar het moet. Auteur Will Tinnemans en Start Foundation roepen iedereen op om mee te denken en mee te praten over werkbare oplossingen via www.dekwetsbaren.nl, dat op 9 april live gaat.

Stichting Start Foundation is een maatschappelijk investeerder die sinds 1998 actief is. Het is een onafhankelijke verstrekker van kennis en kapitaal met als doel de realisatie van een inclusieve arbeidsmarkt. Bekend is ze onder meer van de eerste social impact-bond in Nederland, het Stoutfonds, het Meldpunt AUTI-Weigerscholen, restaurant Ctaste, dovenfabriek de Verbinding en vele andere voorbeelden. Huidige bestuurders zijn Anton Westerlaken, Han Noten en Titia Siertsema.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Gebruik cover

U kunt de cover van het boek downloaden via www.startfoundation.nl/cover. Rechtenvrij in gebruik, mits vermelding van © Nieuw Amsterdam 2014, ontwerp Philip Stroomberg.

Meer informatie over het persbericht

Jos Verhoeven, directeur Start Foundation

T. 040-246 18 50

M. jos.verhoeven [apenstaartje] startfoundation.nl

W. www.startfoundation.nl

Will Tinnemans, auteur

M. will [apenstaartje] tinnemans.demon.nl

W. www.dekwetsbaren.nl

AANMELDEN AFTRAP DISCUSSIEPLATFORM

Aanmelden kan uitsluitend per e-mail. Na aanmelding ontvangt u een bevestiging en een routebeschrijving. Aanmeldingen worden in volgorde van binnenkomst behandeld. Vol = vol. Het evenement wordt georganiseerd door Start Foundation. Alle deelnemers ontvangen een exemplaar van het boek.

Tijdstip en plaats: Eindhoven, 9 april 2014 van 19.00 – 20.30 uur.

Locatie:Strijp-S terrein in Eindhoven.

Let op! In april werkt de NS rondom Den Bosch aan het spoor. Klik hier voor meer informatie.

Aanmelden via secretariaat [apenstaartje] startfoundation.nl

Programma 9 april a.s.:

Presentatie van De kwetsbaren, een onthutsende inkijk in beleid dat niet werkt

19.00 uur: ontvangst met walking dinner

19.30 uur: auteur Will Tinnemans bericht van ‘het front’

20.00 uur: muzikaal intermezzo en voortzetting walking dinner

20.00 uur: Femke Groothuis, president van Extax, ‘doneert’ de eerste structurele oplossing

20.30 uur: opening webportal www.dekwetsbaren.nl

21.30 uur: einde bijeenkomst

Voor meer informatie over deze bijeenkomst kunt u contact opnemen met:

Remko van Riel, communicatie

T. 040-787 80 71

M. remko.van.riel [apenstaartje] startfoundation.nl

Will Tinnemans is schrijver van non-fictieboeken, dagvoorzitter en mediatrainer. Hij schrijft al enkele decennia over de onderkant van de arbeidsmarkt. Bij Nieuw Amsterdam Uitgevers verschenen eerder van zijn hand Voor jou tien anderen (over uitbuiting aan de onderkant van de arbeidsmarkt, 2011) en Onzeker bestaan (portretten van werkende armen, 2009).

Femke Groothuis werkte samen met Eckart Wintzen en Ex'tent. Samen pionierden ze in groene en sociale investeringen. Dit inspireerde haar tot de oprichting van Extax in 2009.

De kwetsbaren. Concurrentie en verdringing aan de onderkant van de arbeidsmarkt, door Will Tinnemans, Nieuw Amsterdam Uitgevers, 144 pagina’s, ISBN: 978 90 468 1660 8, € 16,95

Onze focus

Bekijk onze focus