Blog Bas Bunnik

Van huisbezoeken oog in oog naar digitale dienstverlening; deze omslag kwam in sneltreinvaart tot stand bij Energiebox uit Utrecht, dat werkzoekende 55-plussers omschoolt tot energieadviseurs die bij huurders langsgaan om de gas-, water- en lichtnota omlaag te brengen. “We komen niet meer fysiek bij klanten over de vloer. Onze medewerkers zetten nu de Energiebox met checklist bij mensen voor de deur, waarna telefonisch of via WhatsApp of Skype het adviesgesprek volgt. We merken dat die nieuwe aanpak goed werkt. Inhoudelijk kom je een heel eind. Vooral het gebruik van WhatsApp pakt goed uit, want dan kan de adviseur vrij rondlopen in het huis”, vertelt Bas Bunnik, de drijvende kracht achter Energiebox.

“Hoop dat coronacrisis voor bezinning zorgt”

Drempelverlagend

De coronacrisis heeft het energiebesparingsbureau tot op heden nauwelijks omzet gekost. “We zien zelfs dat het videobellen voor een aantal bewoners drempelverlagend werkt. We hebben 29 personen als energieadviseur op de loonlijst. Die zijn nog altijd aan het werk. We zijn zelfs aan het uitbreiden en hebben drie nieuwe medewerkers in Nieuwegein een contract gegeven. Daarnaast zijn we bezig om in Tilburg een vierde vestiging op te zetten, na Utrecht, Eindhoven en Amersfoort.” Bunnik gelooft dat het digitale energieadvies zelfs een gat in de markt is. “Dit lijkt me ook voor de langere termijn een hartstikke goed concept. Ik verwacht daarom dat deze optie blijft. Tilburg gaat voorlopig alles digitaal doen. Maar na corona gaan we ook weer gewoon bij de mensen langs de deuren. Belangrijk is dat we veel bewoners blijven bereiken. Dat doen we met brieven, maar ook digitaal via sociale media. We zijn net voor de zomer gestart met een campagne op Facebook.”

De directeur van Energiebox merkte wel dat de pandemie zijn medewerkers niet onberoerd liet. “Er was meer uitval door ziekte en sommige werknemers waren nerveus en angstig dat ze hun baan kwijt zouden raken. Zowel qua bestaanszekerheid als gezondheid betreft het natuurlijk een kwetsbare groep. Gelukkig kregen we rugdekking van de overheid en Start Foundation. Wat ik heel mooi vond om te zien, was dat die omscholing tot digitale adviseur zo vlot en makkelijk verliep bij de meeste medewerkers. Het zoveelste bewijs dat ouderen net zo flexibel kunnen zijn als jongeren.” Bunnik ziet ook perspectief voor Energiebox aangaande de periode ná corona. “Ik denk dat veel huishoudens het over een tijd met minder inkomen doen. Bezuinigen op de energiekosten wordt dan een belangrijk item. Bovendien zal de groep werkloze 55-plussers na deze crisis groter worden. Verder hoop ik dat de coronacrisis een periode van bezinning inluidt.”