Goede ervaringen met Open Hiring bij Koeckebackers

Joep Langen, medeoprichter van Koeckebackers in Wageningen, had er net een weekje skiën opzitten toen hij terugkeerde naar een land dat van de ene op de andere dag op slot ging. “Ik kwam in een surreële wereld terecht, werd geconfronteerd met een enorme terugval van de afzet. Ik was even van mijn à propos, zat écht verslagen achter mijn bureau. Zowel bij de mensen in de bakkerij als de directie nam de spanning toe. De bodem zakte onder onze voeten weg. Maar na een week kwamen de nieuwe ideeën weer. We zijn een webshop gestart waar we allerhande koekpakketten verkopen. Artikelen met een knipoog, zoals het ‘Bikkelpakket’ of het ‘Thuis werk (t het niet)’ pakket’, vergezeld van ‘n persoonlijk kaartje. Die pakketten verkopen we aan bedrijven en particulieren. Shell heeft vijfduizend kokers van ons afgenomen. Die webshop houden we in de lucht, want de marge op deze producten ligt hoger. Bovendien hebben we zo een direct contact met de klant. Dat biedt kansen voor de tijd ná corona.”

 ‘Er is bij mensen een hokje opengegaan in hun hart’

Impulsieve webshop

De ‘ludieke noodkreet’, zoals Langen dit verkoopkanaal noemt, bleek ook een opkikker voor het personeel. “De coronacrisis veroorzaakt ellende voor onze mensen, maar er kwam door die webshop een hernieuwd plezier in de organisatie. Dat ‘pakketje Koeckebackers’ deed iets met onze moraal. Ik haal daar veel hoop en inspiratie uit.” Hoewel het elan teruggekeerd is bij de koekfabrikant, moet het bedrijf eerdere groeiambities tegen het licht houden. “Daar is veel geld voor nodig, en de financiering krijgen we onder de huidige omstandigheden niet rond. Onze voorkeur gaat nu uit naar een partnership met een sterke, winstgevende partij uit de oude economie die geïnteresseerd is in de kwaliteit van onze producten, én in onze sociale missie. Want die blijft vooropstaan. Een andere mogelijkheid is het industriële scenario: we worden dan het Greyston van Nederland, met een aantal vaste, grote afnemers. Zoals Ben en Jerry’s dat voor het bedrijf in Amerika is. We kunnen dan het sociale gezicht van Koeckebackers sterker profileren en meer werkplekken voor kwetsbare werkzoekenden creëren. Deels via Open Hiring, want dat concept heeft een relevante plek in onze organisatie gekregen. We hebben er goeie ervaringen mee; de eerste twee kandidaten die langs deze weg binnenkwamen, bleken blijvertjes.”   

Nu het stof van corona enigszins lijkt neer te dalen, is het tijd voor bespiegelingen over de toekomst. “Het is moeilijk om koffiedik te kijken. Na de bankencrisis leek het tij ook gekeerd. Maar al gauw maakte de ecologische voetafdruk een spurt, en werden de verschillen tussen arm en rijk groter. Door deze crisis staat onze doelgroep weer keihard achteraan in de rij. Maar we hebben de afgelopen maanden ook met zijn allen gevoeld dat het anders kán. Ik denk dat bij veel mensen een hokje in hun hart open is gegaan. Mensen doen dingen samen, zorgen voor elkaar. Dat gevoel blijft toch voortleven, denk ik.”