Terugblik 2016: Inclusief ondernemen wint terrein

2016 bracht voor Start Foundation de bevestiging dat haar missie steeds meer aanslaat bij normale bedrijven. Veel werkgevers tonen zich gevoelig voor het appel om meer aan sociaal ondernemen te doen. Toch valt het in de praktijk niet mee om hieraan handen en voeten te geven. ‘Want het is lastig om een idee concreet te vertalen in het meer kansen bieden aan mensen’, zegt Start Foundation-directeur Jos Verhoeven. ‘Wij helpen graag bij die transitie.’ Vorig jaar waren wij ook betrokken bij twee opmerkelijke initiatieven. My Red Light in Amsterdam is het eerste seksbedrijf in zelfbeheer. Daarnaast opent de New Yorkse koekjesfabriek Greyston, sociale firma bij uitstek, in de loop van volgend jaar een vestiging in Amsterdam. Met dank aan Start Foundation.

‘Onafhankelijkheid grootste goed van Start Foundation’

De missie van Start Foundation, een economie waarin niemand aan de kant staat, krijgt steeds meer weerklank in het bedrijfsleven. Óók in 2016. ‘We willen bij normale bedrijven binnenkomen met een aansprekend verhaal over sociaal inclusief ondernemen’, vertelt Start Foundation-directeur Jos Verhoeven. ‘Dat lukt steeds beter. En dat is belangrijk want de schaal van de problematiek vereist dat we het op die manier aanvliegen. Zo’n 1,7 miljoen mensen aan de kant is een giga uitdaging. Het blijkt nog altijd lastig om dit concreet te vertalen in het meer kansen bieden aan mensen. Er blijft dus voor ons nog veel werk te verzetten. Maar we zijn geen pastoors die een in beton gegoten evangelie komen verkondigen. We-conomy draait om samen doen, en samen antwoorden zoeken op belangrijke sleutelvragen. Zoals: wat is gezonde inclusiviteit en hoe voer je dat in?’

Voor Verhoeven toonde 2016 aan dat Start Foundation steeds meer status krijgt als ‘inspirator’ van gewone ondernemingen. ‘Ik mocht op het jaarcongres van de Algemene Werkgeversvereniging Nederland, met 500 werkgevers in de zaal, ongezouten ons verhaal doen. Ik werd niet uitgejouwd of met tomaten bekogeld. Pakweg tien jaar terug was dat nog ondenkbaar geweest.’ Toch is Verhoeven vooral nuchter. ‘Je hoort veel juichverhalen over de tomeloze groei van social enterprises, maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Geld is niet meer zo het probleem. Dat heeft onze positie veranderd. Van sociaal bankier worden we meer een organisatie die haar kennis inzet om bedrijven in de transitie naar eerlijk ondernemen bij te staan. Onze onafhankelijkheid staat daarbij voorop; dat is het grootste goed van Start Foundation.’

Wapenfeit