Jaarverslag 2018

2018 is misschien nog het beste te omschrijven als een ‘tussenjaar’, nodig om de komende tijd te kunnen oogsten. “We hebben serieuze stappen gezet”, vindt Jos Verhoeven, directeur van Start Foundation. “Daar ben ik tevreden over, want het betreft een ingewikkeld en weerbarstig verhaal dat je moet zien om te buigen naar een praktische aanpak. Dat duurde langer dan ik hoopte. Als je echt ingrijpend wilt veranderen en innoveren, kost dat tijd. Je neemt afscheid van je klassieke rol als vermogensfonds. Dus moet je extern op zoek naar andere partners, sympathisanten en actoren. Maar ook intern zijn de gevolgen groot, want als je dingen zelf gaat ontwikkelen, pas je daar je werkwijze op aan. Dat houdt wel in dat je de organisatie, vertrouwd met het denken in projecten, uit de comfortzone moet halen. Ik constateer dat de omslag nog niet helemaal is gemaakt, maar dat dingen wel op hun plek beginnen te vallen.”