Maakerwerkvan.nu

In de campagne maakerwerkvan.nu werden mensen met een arbeidshandicap uitgenodigd aan te geven in welke branche en/of bij welk bedrijf zij graag aan de slag zouden willen gaan. Die wensen om te ‘daten’, werden voorgelegd aan werkgevers met de bedoeling dat beide partijen met elkaar in gesprek raken. Niet om meteen banen weg te geven. Wel om in de juiste netwerken terecht te komen. De campagne werd ondersteund met een ‘commersocial’ op NPO 1, 2 en 3, SBS, Veronica en Net5. De campagne werd per 31 december 2018 afgesloten. In totaal zijn er 750 wensen ingestuurd via Maakerwerkvan.nu door totaal 648 wensmakers. Voor iedere wensmaker zijn minimaal twee werkgevers benaderd en vaak veel meer. Deze werkgevers zijn bovendien niet lukraak gekozen, maar sluiten exact aan op de wens van de wensmaker (het matchen was maatwerk). Deze 648 wensmakers ontvingen totaal 410 reacties van werkgevers. Voor 175 van deze reacties geldt, dat we deze mogen beschouwen als een concrete uitnodiging voor een gesprek. Of dat gesprek ook daadwerkelijk plaats heeft gevonden, werd slechts sporadisch teruggekoppeld. Op dit moment wordt de campagne geëvalueerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Panteia. 

Wensmakers en werkgevers die in het kader van het onderzoek de privacyvoorwaarden willen nalezen kunnen deze hier inzien.

Arbeidsgehandicapten massaal de straat op

In februari 2018 was de aftrap van onze publiekscampagne met een tv-spot om de 1,7 miljoen arbeidsgehandicapten méér en betere kansen op de arbeidsmarkt te bieden. In de ‘commersocial’ gaan arbeidsgehandicapten massaal de straat op om hun recht op werk op te eisen. Voor de ‘commersocial’ zijn geen valide acteurs ingezet, en de regie was in handen van een regisseur die zelf in een rolstoel zit. Bekijk de tv-spot hieronder:

Zo nu en dan leidde een match via Maakerwerkvan.nu ook tot een baan: