Mike van der Linden - Happy Tosti

 “Op de eerste dag dat al onze horecavestigingen dicht moesten, waren er tranen. En veel teleurstelling en frustratie. Maar al snel hebben we de vrolijke noot weer opgepakt. Dat zit in onze genen. We heten niet voor niks Happy Tosti, hè!”

Van iets negatiefs toch iets positiefs zien te maken

Mike van der Linden is manager over de zeven Happy Tosti-vestigingen in ons land. Happy Tosti is hét sociale lunchrestaurant waar iedereen vrolijk van wordt. De altijd-Happy-medewerkers met een arbeidsbeperking serveren namelijk de lekkerste tosti’s. De eigen vestigingen bieden werk aan ca. 75 medewerkers met een beperking. Daarnaast zijn er ook nog enkele franchisevestigingen. En ook die moesten op zondag 15 maart van het ene op het andere moment de deuren sluiten.

Voorjaarsschoonmaak

Een deel van de medewerkers kon amper bevatten wat er gebeurde. Daar kwam bij dat een aantal van hen in een gezinsvervangend huis verblijft en gedwongen was binnen te blijven. Lang bij de pakken neerzitten is niet iets wat past bij deze bijzondere keten. Nu er toch geen publiek binnenkomt, is er alle ruimte voor een grote voorjaarsschoonmaak. Medewerkers die nog wel van huis mogen, worden er nadrukkelijk bij ingeschakeld. Mike: “Werkelijk alles gaat aan de kant. Zelfs de vaatwassers worden van hun plek gehaald en alle voegjes daarachter worden grondig schoongemaakt. Kortom, als we straks weer opengaan, zijn we beter dan eerst!”

In contact blijven

Van iets negatiefs iets positiefs maken, dat is volgens Mike al vanaf de oprichting in 2015 het parool geweest. Alle bedrijfsleiders hebben minstens twee keer per week telefonisch of met videobellen contact met de medewerkers die thuiszitten. "We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de medewerkers niet de dupe worden van deze situatie."

Afhaalconcept?

Een tosti is op z’n lekkerst als je ‘m uit de grill haalt en binnen een minuut de eerste hap kunt nemen. Niet meteen een product dat zich eenvoudig leent voor thuisbezorging. Maar bij Happy Tosti zijn ze niet voor een gat te vangen. Eén van hun franchisers doet een pilot met afhalen en thuisbezorgen. Als dat aanslaat bij de klanten, zullen er mogelijk meer restaurants volgen.

Zwangerschap

Een groot deel van de werkzaamheden van Mike, zoals z’n wekelijkse bezoekronde langs alle vestigingen, is stilgevallen. En dat doet pijn, temeer daar hij bijna van het begin af aan heeft gezien hoe er met hard werken een prachtig bedrijf is opgebouwd. Aan de andere kant worden hij en zijn vrouw wel happy van de onverwachte horeca-stop. “We verwachten dezer dagen ons eerste kindje, dus dan is dat vele thuiswerken wel weer lekker.”

Wil je meer lichtpuntjes in crisistijd lezen? Kijk dan op www.nacorona.blog!