Brouwerij Maximus brengt Leidsche Rijn tot leven

Marcel Snater draait aan een hendel van een brouwketelMarcel SnaterPersbericht

26 september 2012

Brouwerij Maximus brengt Leidsche Rijn tot leven

Brouwerij en proeflokaal als ontmoetingsplaats en leerwerkbedrijf

Donderdag 27 september rond 18.00 uur gaat Brouwerij Maximus officieel open. De ruim 50.000 bewoners van de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn krijgen er in één klap een brouwerij, een proeflokaal en een ontmoetingsplek bij. Plus een bijzonder leerwerkbedrijf, want in het najaar gaan ze hier voortijdige schoolverlaters opleiden. Dat gebeurt met hulp van officiële leermeesters en enkele mentoren. Dat zijn mensen die een tijdje uit het arbeidsproces zijn geweest – bijvoorbeeld na ziekte of een burn-out – en hier weer werkritme opbouwen. De brouwerij krijgt een fikse steun in de rug met gelden van maatschappelijk investeerder Start Foundation, VSBfonds en Stichting Doen.

Brouwerij Maximus haakt in op de toenemende belangstelling voor bijzondere bieren en kleine brouwerijen. Achter het initiatief staan drie ervaren (horeca)ondernemers (Marcel Snater, Arend-Jan van Dieën en Ewald Visser) die al langer rondliepen met plannen voor een brouwerij annex leerwerkplaats. Brouwerij De Prael in Amsterdam, waar ze al sinds 2002 ervaring hebben met sociaal ondernemen, vervulde een belangrijke rol bij de totstandkoming van het ‘Maximus-concept’.

Schoolverlaters

In oktober beginnen de selectiegesprekken met de eerste schoolverlaters. Wie daardoorheen komt, begint met een ‘snuffelstage’ van drie maanden. In die tijd kunnen beide partijen kijken of het wel of geen zin heeft het leerwerktraject in te gaan. Bij een gezamenlijk ‘ja’ volgt een traject van twaalf maanden. De verwachting is dat er jaarlijks zo’n tien jongeren doorstromen naar betaald werk.

Buurtfeest

Op zaterdag 29 september is er tussen 14.00 en 22.00 uur een openingsfeest, speciaal voor de mensen uit de Leidsche Rijn en omgeving. Maximus heeft zich namelijk ook tot doel gesteld om een prettig ontmoetingspunt te worden voor de mensen die hier zijn komen wonen en op zoek zijn naar hun plek in een nieuwe en groeiende buurt. De strakke en moderne inrichting van het pand sluit daarop aan.

Primeur: Bockbier

De opening is tevens aangegrepen om ‘Maximus Bock’ te introduceren. Dat wordt, samen met zes andere bieren op de kaart, op ambachtelijke wijze gebrouwen met zo veel mogelijk biologische ingrediënten. Maximus Brutus – eerder gemaakt in samenwerking met een collega-brouwerij – werd in 2011 uitgeroepen tot het meest gewaardeerde bier van de provincie Utrecht.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Remko van Riel, 040-787 80 71/06-34 77 24 67 of per e-mail remko.van.riel [apenstaartje] startfoundation.nl

www.startfoundation.nl

Brouwerij Maximus

Pratumplaats 2B

3454 NA Utrecht (De Meern)

Marcel Snater, 06-53 77 57 17 of per e-mail marcel [apenstaartje] brouwerijmaximus.nl

www.brouwerijmaximus.nl

Start Foundation is een maatschappelijk investeerder die werk wil creëren, behouden en toegankelijk maken voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Start Foundation investeert in projecten en bedrijven die het gewenste perspectief - een baan - dichterbij brengen. Het gaat daarbij om groepen mensen die niet makkelijk een baan vinden, zoals voortijdige schoolverlaters, mensen met een handicap, vluchtelingen, mensen met een strafblad en ex-psychiatrisch patiënten. Jaarlijks investeert Start Foundation ongeveer vier miljoen euro in Nederland. Eerder investeerde zij onder meer in Jamie Oliver’s Restaurant Fifteen in Amsterdam, de eerste elektrische scooter-‘leerfabriek’ ESFA in Rotterdam, en CAP100 van Lucille Werner. Kijk voor meer informatie over Start Foundation en haar investeringen op www.startfoundation.nl.