Ctaste bewijst dat commercieel-sociaal ondernemen werkt

Blinde ober Jeroen Govaard met in de ene hand een dienblad en een aantal glazen daarop, in de andere hand een dessert, de foto is genomen met een infra rood cameraJubilerend restaurant biedt werk aan elf blinde obers, kredietverlener schenkt rente terug.

Amsterdam, 25 november 2012 - Ctaste, een restaurant waar mensen in het donker eten en worden bediend door blinde en slechtziende obers, bestaat vandaag vijf jaar. Sinds de start heeft restaurant Ctaste aangetoond dat sociaal ondernemen én zakelijk succes uitstekend hand in hand kunnen gaan. Er werken inmiddels elf mensen die blind of zeer slechtziend zijn. Gelet op het feit dat Ctaste zoveel mensen aan werk heeft geholpen die elders niet of nauwelijks aan de slag komen, heeft maatschappelijk investeerder Start Foundation de rente (ruim € 6.500,-) over een eerder verstrekt en afgelost krediet teruggeschonken.

Ook de ploeg in de keuken bestaat voor een deel uit mensen met een zogenoemde kwetsbare arbeidsmarktpositie. Sandra Ballij – samen met Bas de Ruiter eigenaar van het restaurant – kijkt overigens niet met zulke ogen naar de arbeidsmarkt. Een blinde ober is voor haar onderneming allesbehalve iemand met een beperking. Zij noemt ze ‘de experts van het donker’. Het feit dat inmiddels 100.000 gasten de weg naar Ctaste aan de Amsterdamse Amsteldijk hebben gevonden en dat 90% van hen het restaurant warm aanbeveelt, toont aan dat de experts goed werk doen.

Rente terugverdiend

Het restaurant, dat in totaal werk biedt aan 21 medewerkers, draait zonder een cent subsidie, is schuldenvrij en schrijft zwarte cijfers. Bij de start in 2007 kreeg het bedrijf een krediet van € 50.000,- van maatschappelijk investeerder Start Foundation. Dat bedrag is – met rente – vervroegd afgelost. Gezien de uitzonderlijke sociale prestatie heeft Start Foundation de rente (ruim € 6.500,-) teruggeschonken. Het bedrag gaat gebruikt worden voor training en scholing van de medewerkers, om ze zo te helpen bij hun volgende carrièrestap. “Ctaste is een parel in ons sociaal ondernemersportfolio. Dat dien je te belonen. We hopen dat het anderen inspireert”, aldus Start Foundation-directeur Jos Verhoeven.

Scepsis

Toen Ctaste vijf jaar geleden de deuren opende, stuitte de onderneming nog op veel scepsis. Commerciële partijen schaarden het bedrijf in de hoek van subsidieslurpende zorginstellingen. En vele sociale partijen vonden het verdacht en zielig dat mensen met een visuele beperking aan het werk moesten. “Maar wat is er mis mee om van een fulltime-Wajonger een fulltime-ober te maken?”, stelt Sandra daartegenover.

Supermarketeers

Ondernemers die mensen met een beperking weten te koppelen aan behoeften in de markt, hebben volgens haar ‘goud in handen’. Specifieke talenten gekoppeld aan enorme motivatie én sterke loyaliteit zijn van grote waarde. Sandra: “Wij hebben bewust geen marketingafdeling. Onze medewerkers, stuk voor stuk ongelooflijk trots en gemotiveerd, zijn de best denkbare marketeers.”

Ruimte in de markt

Met het oog op het 5-jarig bestaan heeft het restaurant in de decembermaand een speciaal jubileumdiner op de kaart gezet. En intussen worden de experts van het donker ook ingezet voor nieuwe activiteiten die het bedrijf onderneemt. Zoals dineren in het donker op locatie. En bij de workshop ‘blind vertrouwen’ over betere samenwerking. Nieuwste loten aan de stam zijn een entertainmentshow en geurbelevenissen. Bij dat laatste volop gebruikmakend van het gegeven dat mensen die niks of weinig kunnen zien, wel vaak een extra scherpe neus hebben. Sandra: “Draai een beperking om naar kracht. Dan kunnen een heleboel mensen die nu nog aan de kant staan, aan de slag.”

U kunt een persfoto downloaden via www.startfoundation.nl/persfoto.

Rechtenvrij in gebruik mits vermelding van de fotograaf © Jan Reinier van der Vliet of © Sandra Ballij. Onderschriften zijn verwerkt in de bestandsnamen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Sandra Ballij, 020-675 28 31/06-14 18 27 73 of per e-mail sandraballij [apenstaartje] hotmail.com

Amsteldijk 55

1074 HX Amsterdam

www.ctaste.nl

Start Foundation,

Remko van Riel, 040-787 80 71/06-34 77 24 67 of per e-mail remko.van.riel [apenstaartje] startfoundation.nl,

www.startfoundation.nl

Start Foundation is een maatschappelijk investeerder die werk wil creëren, behouden en toegankelijk maken voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Start Foundation investeert in projecten en bedrijven die het gewenste perspectief – een baan – dichterbij brengen. Het gaat daarbij om groepen mensen die niet makkelijk een baan vinden, zoals voortijdige schoolverlaters, mensen met een handicap, vluchtelingen, mensen met een strafblad en ex-psychiatrisch patiënten. Jaarlijks investeert Start Foundation ongeveer vier miljoen euro in Nederland. Eerder investeerde zij onder meer in Jamie Oliver’s Restaurant Fifteen in Amsterdam, de eerste elektrische scooter-‘leerfabriek’ ESFA in Rotterdam, en CAP100 van Lucille Werner. Kijk voor meer informatie over Start Foundation en haar investeringen op www.startfoundation.nl.