Eerste nationale congres Social Impact Bonds in aantocht

Eindhoven, 3 maart 2015 - Op 8 oktober dit najaar organiseert maatschappelijk investeerder Start Foundation het eerste nationale congres over het fenomeen Social Impact Bonds. Nederland maakte in december 2013 kennis met de eerste Social Impact Bond. Een Social Impact Bond is een heel andere manier van denken én financieren van oplossingen voor maatschappelijke problemen. Geen subsidie om inspanningen te verrichten, maar een gerichte investering om een prestatie te bereiken. Rotterdam had de primeur. Maatschappelijk investeerder Start Foundation sloot samen met collega-investeerder ABN AMRO Social Fund een contract met de gemeente Rotterdam om 160 werkloze jongeren via opdrachtnemer de Buzinezzclub aan werk te helpen.

Ondertussen is het fenomeen prestatiefinanciering in het sociale domein sterk aan het groeien. Dat levert positieve effecten op: er wordt zorgvuldiger gekeken naar de beste interventie voor het voorliggende probleem. Opdrachtnemers worden zich meer bewust van hetgeen ze doen en welke impact ze daadwerkelijk realiseren met hun interventie. Maar prestatiefinanciering is niet altijd even gemakkelijk, want er komt nogal wat techniek aan te pas, de koudwatervrees is groot en jarenlang toegepaste systemen moeten worden aangepast. En dat terwijl de potentie enorm is. Zo meldde de Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch op een congres in Londen dat zij een potentieel ziet van zo’n 2 miljard dollar onder haar clientèle. Ook in Nederland is er veel potentieel bij zowel de filantropische sector als bij het bankwezen en andere geldverstrekkers. Overheden op alle niveaus tonen belangstelling, omdat er door bezuinigingen minder middelen beschikbaar zijn, er efficiënter en effectiever gewerkt moet worden en simpelweg omdat ze nu vaak benaderd worden door derden en niet goed weten wat ze ermee aan moeten.

Pionier Start Foundation wil daarom de tot nu toe opgedane kennis over dit onderwerp delen met iedereen die daarin geïnteresseerd is. Het kennispodium is bedoeld voor investeerders, overheden, opdrachtnemers en alle anderen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. De Engelse onderzoekster Emilie Goodall zal een exposé geven over het onderzoek dat zij uitvoerde onder de eerste 26 SIB’s die de wereld kent, waaronder die in Rotterdam. “By paying by outcomes, governments can reduce the cost of failure”, concludeert zij in haar onderzoek. Verder zal er veel aandacht zijn voor de (on)mogelijkheden van prestatiefinancieringen, de techniek, de do’s and don’ts, initiatieven, soorten en nog veel meer. De vooraanmelding is vorige week geopend. “Social Impact Bonds zijn hip en trendy, merken wij, maar het is wel belangrijk om ze zorgvuldig door te ontwikkelen in de Nederlandse context. Er komt nogal wat techniek bij kijken, en iedereen springt er nu op, maar als we niet uitkijken, ontstaan er averechtse effecten. Zo zie je nu bijvoorbeeld potentiële opdrachtnemers leuren met Impact Bonds bij gemeenten. Dat is het verkeerde vertrekpunt. Daarom willen we onze opgedane kennis graag delen”, aldus directeur Jos Verhoeven van Start Foundation.

Start Foundation verwacht een grote belangstelling voor dit onderwerp en heeft een vooraanmelding geopend via www.startfoundation.nl/kennispodium.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met:

Remko van Riel, communicatie

T. 040-787 80 71

E. remko [apenstaartje] startfoundation.nl

Start Foundation (1998) is een onafhankelijk maatschappelijk investeerder die kansen en werk tot stand wil brengen voor kwetsbare mensen op de arbeidsmarkt. Dat gebeurt door barrières weg te nemen, en te investeren in projecten en bedrijven die dat mogelijk maken. Ze ondernam eerder acties, zoals het Stoutfonds en het Meldpunt AUTI-Weigerscholen. Ze was samen met ABN AMRO Social Fund de eerste investeerder in een Social Impact Bond  in Nederland en investeerde in, onder meer, een timmerfabriek voor doven, restaurant Fifteen en Dress 4 Success Nederland. Voor meer informatie zie: www.startfoundation.nl.