Fysieke beperking kleinere handicap voor werkgevers dan ‘belast verleden’

Start Foundation brengt selectievoorkeuren werkgevers in kaart

Eindhoven, 27 mei 2014 - Een ex-crimineel wordt door een werkgever minder makkelijk aangenomen voor een baan dan iemand met astma, artrose of diabetes. Net zoals een ex-verslaafde slechter bij werkgevers in de markt ligt dan iemand die blind is of kanker heeft gehad. Terwijl het toch in alle gevallen gaat om werkzoekenden met afstand tot de arbeidsmarkt. Als eerste in Nederland heeft maatschappelijk investeerder Start Foundation laten onderzoeken in welke mate werkgevers worden beïnvloed door de bijzondere kenmerken van een sollicitant met een arbeidsbeperking of belast verleden.

Aan dit zogeheten ProfielAcceptatie-onderzoek deden tweehonderd werkgevers mee. Het werd uitgevoerd door Pimbaa, samen met de Universiteit van Amsterdam en met medewerking van werkgeversvereniging AWVN. Het rapport van Start Foundation komt tot vier categorieën met profielen.Personen uit de lichtste categorie worden het makkelijkst geaccepteerd doorwerkgevers als ze meedingen naar een baan: onder hen vallen o.m. chronisch zieken, en mensen met autisme, ADHD en schulden. Een tree lager op de ladder tref je o.a. mensen in een rolstoel en kankerpatiënten. De acceptatie van sollicitanten met psychiatrische problemen of een gok- of alcoholverslaving ligt nog een graad gevoeliger. Ex-delinquenten en drugsverslaafden, categorie 4, lopen tegen de hoogste drempels aan als het om aanvaarding van hun profiel in het bedrijfsleven gaat. De onderzoekers constateren ook dat er vaak sprake is van‘bekend maakt bemind’. Werkgevers accepteren namelijk iemand met een arbeidsbeperking sneller als ze zo’n medewerker al in dienst hebben of hadden.

Volgens Start Foundation is de ProfielAcceptatie-schaal een waardevol nieuw middel om bijvoorbeeld bij aanbestedingen te sturen op sociale waarde. Overheden en bedrijven passen steeds vaker social return toe. Dat betekent dat een bedrijf een sociale tegenprestatie moet leveren om een opdracht binnen te slepen. De ProfielAcceptatie-schaal toont aan dat als je met succes werkzoekenden met de zwaarste profielen aan een baan helpt of houdt, dit maatschappelijk het meeste loont. Start Foundation gaat hiermee zelf nog scherper oordelen over de maatschappelijke waarde van initiatieven en bedrijven die zij gaat steunen(impact investment). Een van de ondersteuningsinitiatieven die hier direct uit voortvloeien, is een plan van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) om ervaringsdeskundigen in te zetten om de beeldvorming rond kankerpatiënten in het bedrijfsleven te verbeteren. Op 3 juni is er een conferentie van de NFK met als titel ‘Grip op de werkvloer’.Een van de ‘ervaringsdeskundigen’ is Coby Gorree. Zij had borstkanker. “Veel werkgevers weten niet hoe ze met een medewerker moeten omgaan die kanker heeft. Met als gevolg dat zo iemand sneller zijn baan kwijtraakt. Het zou goed zijn als bedrijven investeren in een beleid op dit punt. Want er zit veel onwetendheid.Uit mijn eigen situatie weet ik dat het enorm helpt als je als werknemer en werkgever open communiceert over kanker en het ziekteproces. Maar daarin moeten beiden stappen durven zetten.”

De ProfielAcceptatie-schaal (publieksversie) is te downloaden via www.startfoundation.nl/profielacceptatie

Het complete rapport ProfielAcceptatie is eveneens via de bovenstaande link op te vragen.

Meer info en contact met Start Foundation of NFK en ‘ervaringsdeskundigen’

Remko van Riel, communicatie Start Foundation, 040-246 1850

Voor meer informatie over het onderzoek

Martin Egberink, operationeel directeur Start Foundation, 040-246 18 50

Start Foundation is een onafhankelijk maatschappelijk investeerder die kansen en werk tot stand wil brengen voor kwetsbare mensen op de arbeidsmarkt. Dat gebeurt door daar barrières weg te nemen, en te investeren in projecten en bedrijven die dat mogelijk maken. Zodat banen ook voor mensen met minder kansen binnen handbereik komen. Voor meer informatie zie: www.startfoundation.nl.