Participatie ondanks wetgeving

9-12-2014

PARTICIPATIE ONDANKS WETGEVING

Nieuw initiatief voor hoogopgeleide werklozen met een arbeidsbeperking

Bart de BartEindhoven, 9 december 2014 - Jonge hoogopgeleide mensen met een arbeidsbeperking hebben weinig te verwachten van de nieuwe wetgeving. Het huidige voorstel van de zogeheten Quotumwet verengt de doelgroep gehandicapten zodanig dat hoger opgeleiden met een beperking buiten de boot vallen. Dat kan en moet anders, vindt ervaringsdeskundige Bart de Bart, oprichter van de nieuwe stichting ‘Studeren & Werken Op Maat’. Zijn stichting helpt studenten en baanzoekers met het succesvol afronden van de studie en het vinden van een reguliere en duurzame baan. Maatschappelijk investeerder Start Foundation stelt 200.000 euro ter beschikking, omdat ze gelooft in de formule van De Bart en hiermee iets gedaan wordt aan de leemte in de huidige aanpak van de overheid. Studeren & Werken Op Maat’ verwacht in 2017 ongeveer400 hoogopgeleiden met een beperking aan het werk te hebben.

In de formule van stichting ‘Studeren & Werken Op Maat’ uit Den Haag staan zelfredzaamheid en eigen regie ​centraal. ‘‘Studenten en werkzoekenden die bij ons aankloppen, motiveren en activeren we om zelf de regie te nemen in hun zoektocht naar een baan. Wat willen en kunnen ze en waar zitten hun kwaliteiten en handicaps? We maken van elke kandidaat een persoonlijk profiel waarmee we de boer op gaan. Eerlijk zeggen wat je mankeert, vergroot de kans op werk. Op dat vlak leven nog volop taboes en heersen veel schaamte en onwetendheid’’, zegt Bart de Bart. Onwetendheid leidt onder andere tot de opvatting dat een arbeidsbeperking vooral een probleem is voor laaggeschoolde werkzoekenden. Met als gevolg dat mensen met een beperking veelal banen als koffiejuffrouw of parkeerwacht krijgen aangeboden, terwijl ze een bul op zak hebben. Voor ondernemers geldt ‘onbekend maakt onbemind’, zo weet ook Start Foundation. De maatschappelijk investeerder deed dit voorjaar onderzoek naar de wervingsvoorkeuren van bedrijven. Dit ProfielAcceptatie-onderzoek liet bijvoorbeeld zien dat iemand met autisme per definitie 30% minder kans maakt op een baan dan de concurrent, wanneer beiden over dezelfde kennis en ervaring beschikken.

Bart de Bart is dyslecticus en vanuit eigen ervaringen met de stichting `Studeren & Werken Op Maat’ begonnen. Door zijn beperking moest hij een lange weg afleggen om zijn studie af te ronden. Uiteindelijk kwam alles goed. De Bart kreeg een baan als secretaris van de adviesafdeling van de minister van Binnenlandse Zaken in Den Haag. Tegelijk zag hij om zich heen dat veel studenten met een beperking buiten de boot vielen. De Bart: ‘‘Daarom ben ik toen zelf begonnen om in mijn eigen netwerken mensen te matchen met werkplekken bij bedrijven en organisaties. Die aanpak sloeg aan. Vanachter de keukentafel heb ik in twee jaar tijd 125 studenten weten te plaatsen. Die 400 in 2017 moet lukken.’’ Start Foundation-directeur Jos Verhoeven hoopt op hulp uit Den Haag. “Het zou wel een geweldige stimulans zijn als deze doelgroep meegeteld kan worden in die nieuwe wetgeving. We weten dat er veel kennisintensieve bedrijven aan de zijlijn gereedstaan, maar dan moet de overheid van een handicap geen dubbele handicap maken. Dan gaat het echt vliegen en moet Bart vol aan de bak.”

/// EINDE BERICHT ///

Voor meer informatie:

Stichting Studeren & Werken Op Maat,

Bart de Bart, tel. 070-219 01 40

bart [apenstaartje] studerenenwerkenopmaat.org

www.studerenenwerkenopmaat.org

Remko van Riel, tel. 040-787 80 71

remko.van.riel [apenstaartje] startfoundation.nl

www.startfoundation.nl

Start Foundation (1998) is een onafhankelijk maatschappelijk investeerder die kansen en werk tot stand wil brengen voor kwetsbare mensen op de arbeidsmarkt. Dat gebeurt door barrières weg te nemen, en te investeren in projecten en bedrijven die dat mogelijk maken. Ze was samen met ABN AMRO de eerste investeerder in een social impact bond in Nederland en investeerde, onder meer, in Emma at Work, restaurant Fifteen en Dress 4 Success Nederland. Voor meer informatie zie: www.startfoundation.nl.