Regionale Rabobanken en The Colour Kitchen geven sociaal ondernemen nieuwe invulling

The Colour KitchenWerkloze jongeren koken en serveren in bedrijfsrestaurants Rabobank

Amsterdam, 11 juli 2013 - Om jongeren uit bijstand en Wajong te halen, wil The Colour Kitchen at Work vóór 2014 minimaal negentig leerplaatsen creëren. Bij deze baanbrekende bedrijfscateraar leren mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt het horecavak. Bedrijven die een duidelijk statement willen maken dat ze hun sociale verantwoordelijkheid serieus nemen, schakelen The Colour Kitchen at Work in. De cateringorganisatie timmert nu twee jaar aan de weg en heeft contracten met vijf locaties, waaronder Rabobank Alkmaar en Rabobank Breda. Ook met Rabobank Geldrop is de deal zo goed als rond. Maatschappelijk investeerder Start Foundation steekt € 100.000,- in het concept vanwege het innovatieve karakter en het sociaal rendement. Van elke tien leerlingen die hun diploma halen, stromen er vijf door naar betaald werk.

Openheid

Onder leiding van twee ervaren leermeesters - een manager en een chef-kok - worden per locatie acht tot tien jongeren met een gebrekkige toegang tot de arbeidsmarkt opgeleid voor een baan in de horeca. De jongeren komen in een ‘open keuken’ te werken. “Onze leerlingen kunnen zich niet verschuilen achter de keukendeur, ‘big brother’ kijkt altijd mee. Bovendien maken we er geen geheim van dat we werken met mensen die tot voorheen minder kans hadden op werk. En fouten maken we allemaal. De open keuken helpt dat ze zich snel 'herpakken' en sterk groeien als persoon en professional”, aldus Bartel Geleijnse, directeur van The Colour Kitchen at Work.

Groeikansen

De organisatie roeit graag tegen de stroom in en ziet ook in het huidige economische klimaat volop groeikansen. Geleijnse: “Het is niet alleen maar bezuinigen. Er is ook nog steeds voldoende budget om verantwoord te ondernemen.” The Colour Kitchen at Work heeft de ambitie om jaarlijks met minimaal vier cateringlocaties te groeien.

Duurzaam
In het nieuwe hoofdkantoor  van Rabobank Breda, dat eind 2013 opent, is vrijwel alles duurzaam. Van baksteen tot boerenbrood. “The Colour Kitchen past uitstekend bij onze visie op MVO en is daarom gekozen tot cateraar van het nieuwe hoofdkantoor. De leerling-koks gaan werken met eerlijke producten van lokale en biologische producenten”, aldus Ella de Vette, directeur Bedrijfsmanagement Rabobank Breda.

The Colour Kitchen

Bartel Geleijnse, tel. 06-34 17 05 25, bartel.geleijnse [apenstaartje] thecolourkitchen.com,

www.thecolourkitchen.com

Rabobank Breda

Sandra Verhoeven, tel. 076-530 81 07, S.A.J.Verhoeven [apenstaartje] breda.rabobank.nl,

www.rabobank.nl

Remko van Riel, tel. 040-787 80 71/ m. 06-34 77 24 67, remko.van.riel [apenstaartje] startfoundation.nl,     www.startfoundation.nl

The Colour Kitchen begon in 2007 met een leerwerkrestaurant in Amsterdam. Jongeren krijgen er een tweede en soms zelfs een derde kans om hun arbeidzame leven op de rails te krijgen. Al snel volgde een tweede restaurant in Utrecht. Sinds 2011 verzorgen ze onder de naam The Colour Kitchen at Work ook bedrijfscatering op locatie. Zie www.thecolourkitchen.com.

Start Foundation is een maatschappelijk investeerder die werk wil creëren, behouden en toegankelijk maken voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Jaarlijks investeert Start Foundation ongeveer vier miljoen euro in Nederland. Kijk voor meer informatie over Start Foundation en haar investeringen op www.startfoundation.nl.