Soci-Com vindt nieuwe investeerder en concurreert met lagelonenlanden

Soci-Com directeuren Theunis de Jong links en Coen Eertink rechtsEnkhuizen, 11 december 2012 - Terwijl veel bedrijven kampen met teruglopende orders, kan assemblagebedrijf Soci-Com uit Enkhuizen het werk amper aan. En waar financiers vandaag de dag terughoudend zijn, haalt Soci-Com gewoon nieuw geld op. Een slimme mix in het personeelsbestand, met technisch hooggeschoolde medewerkers en mensen met enige afstand tot de arbeidsmarkt, stelt Soci-Com in staat om te concurreren met Chinese aanbieders, en daarmee trok het de aandacht van een maatschappelijk investeerder.

De ruim veertig medewerkers moeten vol aan de bak om begin 2013 een order voor ruim vierhonderd elektronische ‘heaters’ (verwarmingskasten voor klimaatregelingsystemen) voor de Zuid-Amerikaanse markt op te leveren. Bovendien brengt het bedrijf binnenkort een innovatie op de markt: een nieuwe generatie ledlamparmaturen.

Scherp concurreren

De armaturen kan Soci-Com op de markt brengen voor een prijs die concurrerend is met een vergelijkbaar product dat uit China wordt geïmporteerd. “Wij zijn goed in efficiënt assembleren. En we hebben lage personeelskosten, doordat we de helft van ons personeel betrekken via SW-bedrijven, het UWV en gemeenten. Zo kunnen we scherp concurreren en tegelijk mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt aan werk helpen”, aldus directeur Coen Eertink. Vanwege dat bijzondere businessmodel – de naam Soci-Com staat letterlijk voor ‘sociaal en commercieel’ – kwam het bedrijf in aanmerking voor financiering door Start Foundation. Met het geld van deze maatschappelijk investeerder kan de verdere groei van de pas in 2009 opgerichte onderneming worden gefinancierd.

Slim sociaal ondernemen

Eertink en mededirecteur Theunis de Jong hebben beiden ervaring opgedaan bij een SW-bedrijf en daar geleerd hoe het beter kan. Allereerst door het werk aan te passen aan de mensen, en niet andersom. Verder door hoog- en laagopgeleiden evenwichtig te mixen. En door medewerkers goed te begeleiden en zelf op te leiden. Het monteren en testen van de heaters gebeurt door drie jonge vrouwen die intern zijn omgeschoold tot elektrotechnicus. Eertink: “Aanvankelijk zagen ze het echt niet zitten om te gaan solderen en te schroeven. Dus hebben we het langzaam opgebouwd. We hebben ze eerst geleerd een technische tekening te lezen, en zo steeds verder. Nu vechten ze om dit soort werk.” Start Foundation-directeur Jos Verhoeven was snel overtuigd: “Werk uit lagelonenlanden halen, een slim en sociaal personeelsbeleid voeren en een stevige businesscase neerzetten, dan heb je mij als maatschappelijk investeerder snel overtuigd. Zouden meer bedrijven moeten doen.”

U kunt een persfoto van Soci-Com downloaden via www.startfoundation.nl/persfoto. Rechtenvrij in gebruik, mits vermelding van de fotograaf © Jan Reinier van der Vliet fotografie.

Soci-Com

Coen Eertink (directeur): tel. 06-10 96 50 61, c.eertink [apenstaartje] soci-com.nl, www.soci-com.nl.

Remko van Riel (communicatie): tel. 040-787 80 71/06-34 77 24 67, remko.van.riel [apenstaartje] startfoundation.nl, www.startfoundation.nl.

Start Foundation is een maatschappelijk investeerder die werk wil creëren, behouden en toegankelijk maken voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Start Foundation investeert onder meer in bedrijven die sociaal goed presteren. Jaarlijks investeert Start Foundation ongeveer vier miljoen euro in Nederland. Eerder investeerde zij in Jamie Oliver’s Restaurant Fifteen in Amsterdam, de eerste elektrische scooter-‘leerfabriek’ ESFA in Rotterdam, en De Verbinding in Groningen, een fabriek waar alleen doven werken. Kijk voor meer informatie over Start Foundation en haar investeringen op www.startfoundation.nl.