Sociaal ondernemer Ed Kooijmans ontvangt Johan Stekelenburg Compliment 2012

Datum 31 maart 2012

Portret Ed KooijmansRotterdam, 31 maart 2012 – Ed Kooijmans heeft het Johan Stekelenburg Compliment 2012 ontvangen. Kooijmans ontving de bijbehorende sculptuur en een geldbedrag van 5.000 euro voor zijn inspanningen voor De Regionale Huismeester. In 2010 richtte Kooijmans, naast zijn commerciële bedrijf, De Regionale Huismeester op. Hiermee biedt hij o.a. ex-gedetineerden en ex-daklozen weer een kans om aan het werk te komen. Het Compliment is een initiatief van maatschappelijk investeerder Start Foundation.

Ed Kooijmans is directeur/eigenaar van bouwbedrijf Van Asperdt BV. Tot de opdrachtgevers behoren o.a. woningbouwcorporaties, zorginstellingen en particulieren. Van Asperdt werkt veel voor het maatschappelijk middenveld en vindt het zijn plicht ook wat terug te doen. Zo ontstond bij hem het idee voor De Regionale Huismeester. Een nieuw bedrijf dat ervoor zorgt dat vastgoed, zoals woningen en kantoren, maar ook zwembaden, onderhouden wordt door mensen die een duwtje richting de arbeidsmarkt goed kunnen gebruiken.

In totaal waren er 32 kandidaten voorgedragen voor dit Compliment. Het Compliment is een eerbetoon aan de man die jaren in het bestuur van Start Foundation heeft gezeten en vooral naam maakte als vakbondsman. Hij overleed in 2003. Het Compliment wordt elke twee jaar uitgereikt en zet iemand in het zonnetje die zich, geheel in de geest van de naamgever, onderscheidend inzet voor mensen die niet makkelijk aan een baan komen. Heleen Hoekstra, de weduwe van Johan Stekelenburg, reikte het Compliment uit tijdens een grootschalige reünie voor oud-medewerkers van Start Uitzendbureau, de Startdag2012.

De twee andere genomineerden voor de 2012-editie waren Geert Hoving uit Emmen en Veros Sultan uit Alphen aan den Rijn. Geert Hoving is directeur/eigenaar van Cvites, mensontwikkelbedrijf. Cvites is een moderne loopbaanontwikkelaar voor mensen die lastig aan de bak komen. Naast betaalde opdrachten schromen ze niet om zich ook om niet in te zetten voor mensen die dat nodig hebben. Veros Sultan is als vrijwilliger verbonden aan een mentorproject in Alphen aan den Rijn en probeert op die manier het leven van ‘drop-outs’ weer op de rails te krijgen. Daarin combineert hij zijn eigen ‘lastige’ achtergrond met zijn zakelijke succes als ondernemer en eigenaar van ICOON BV.

Het Compliment is een initiatief van Start Foundation en werd nu voor de vierde keer uitgereikt. Start Foundation is de sociale investeringsmaatschappij die werd opgericht om de maatschappelijke missie van Start Uitzendbureau voort te zetten na de verkoop aan USG People NV, precies tien jaar geleden. Voor Start Foundation een mooie aanleiding om iets te organiseren voor de vele duizenden medewerkers die tussen 1977 en 2002 bij Start hebben gewerkt. Zij waren uitgenodigd voor een ‘Startdag’, waarop dit jaar het Johan Stekelenburg Compliment werd uitgereikt. De ‘oud-Starters’ konden hun stem uitbrengen op de genomineerden.

Een video van Ed Kooijmans en De Regionale Huismeester bekijkt u op YouTube via: http://youtu.be/LXpLx-R1vDA

Meer info en persfoto’s

Remko van Riel, communicatie, 06-34 77 24 67/040-246 18 50

remko.van.riel [apenstaartje] startfoundation.nl

Start Foundation is een maatschappelijk investeerder die streeft naar een arbeidsmarkt waarop voor iedereen plaats is. De organisatie ondersteunt en initieert vernieuwende experimenten en ondernemingen in Nederland die ervoor zorgen dat mensen met minder kansen ook aan het werk komen. Het gaat daarbij om groepen mensen die niet makkelijk een baan vinden, zoals voortijdige schoolverlaters, mensen met een handicap, vluchtelingen, mensen met een strafblad en ex-psychiatrisch patiënten. Jaarlijks investeert Start Foundation ongeveer vier miljoen euro in Nederland. Eerder investeerde zij onder meer in de Business School voor ex-gedetineerden, Solliciteren op de golfbaan en CAP100 van Lucille Werner.