Start Foundation bij RTL Z met alternatief krediet voor MKB

In Bedrijf in Beeld duikt RTL Z-presentator Maarten Bouwhuis wekelijks in een actueel thema binnen het Nederlandse bedrijfsleven. In de week van 1 t/m 5 juli is een uitzending gewijd aan alternatieve financieringen. Voor het MKB is krediet van levensbelang. Maar banken zijn sinds de kredietcrisis veel voorzichtiger met de verstrekking ervan. Dat schept ruimte voor nieuwe financieringsvormen, zoals de maatschappelijke kredietregeling van Start Foundation.

Start Foundation-directeur Jos Verhoeven deelt zijn visie op inclusief ondernemen en laat zien dat dit soort innovatieve kredietvormen bijdragen aan een duurzame arbeidsmarkt. Werkgevers die openstaan voor kwetsbare mensen, zoals ouderen, vluchtelingen en Wajongers, voegen niet alleen economische waarde toe, maar leveren ook sociale waarde. En dat levert nu ook nog eens financiële voordelen op. Bijvoorbeeld bij elektrisch-rijwielproducent Bikkel Bikes uit Nederweert, die het decor vormt van deze uitzending. Er werken dertien mensen in loondienst met zeer diverse achtergronden. Bij Bikkel Bikes kregen ze een kans, en die grepen ze met beide handen aan.

Het krediet van Start Foundation, zo is de ervaring, levert vaak een hefboom op (andere financiers steken hierdoor extra middelen in het bedrijf). Zekerheidsstellingen, rentepercentage en andere bijzondere voorwaarden hangen veelal af van de te verwachten sociale prestaties. Kortom: worden er meer mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt aan werk geholpen, of worden er juist banen behouden, dan kan dat van invloed zijn op de hoogte van de rente.

De aflevering is op tv te zien bij RTL Z, maar ook via www.bedrijfinbeeld.biz.

Uitzenddata + uitzendtijden RTL Z (zender RTL 7)

Maandag 1 juli 2013 - 13.20 uur

Dinsdag 2 juli 2013 - 14.20 uur