SW-bedrijf, fabriek en maatschappelijk financier slaan handen ineen

Start Foundation biedt kabinet en sociale werkvoorziening helpende hand

©Fotografie Hans Gerritsen - Marco van de Krol (voorgrond), Macek Technika BV in Oss©Fotografie Hans Gerritsen - Marco van de Krol (voorgrond), Macek Technika BV in OssEindhoven, 8 december 2011 - De druk op SW-bedrijven (socialewerk voorzienings bedrijven) om mensen uit te plaatsen, neemt toe. De wet 'Werken naar vermogen', die in 2013 ingaat, dwingt ze om mensen in het reguliere bedrijfsleven te plaatsen. En dat is nodig, want de doorstroom vanuit de SW naar een plek op de loonlijst van bedrijven, het zogenoemde Begeleid Werken, blijft op landelijk niveau tussen de 1 en 5% steken. Maatschappelijk investeerder Start Foundation ziet kansen om SW-bedrijven te helpen en introduceert het SW-Baanbreker Krediet. De eerste deal is rond. Macek Technika BV in Oss heeft de primeur. Het Osse bedrijf kan met het krediet van Start Foundation investeren in nieuwe productlijnen. IBN Arbeidsintegratie, uitvoerder van onder meer de sociale werkvoorziening, uit Uden levert de mensen en de begeleiding.

Het SW-Baanbreker Krediet is een landelijke voorziening bedoeld voor MKB’ers die mensen uit de sociale werkvoorziening in hun bedrijf willen plaatsen. De financiering is gekoppeld aan het personeelsarrangement van het SW-bedrijf. Start Foundation wil hiermee bereiken dat meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de kans krijgen op een reguliere baan. En daarom wil Start Foundation ook borgen dat mensen uit de WSW-populatie daadwerkelijk op de loonlijst komen te staan. Het bedrijf krijgt de mogelijkheid om investeringen te kunnen doen, de liquiditeit te versterken of anderszins.

Leonard Steetsel, directeur van IBN Arbeidsintegratie: “Met het SW-Baanbreker Krediet kunnen we werken naar en mét vermogen. Want het betekent dat onze relaties hun organisaties kunnen uitbreiden of versterken met geld van Start Foundation en daardoor extra mensen in loondienst kunnen nemen. En die worden via IBN bij de werkgever in Begeleid Werken geplaatst. Hierdoor zal ons aantal plaatsingen Begeleid Werken nog hoger worden dan de 8% die we nu al hebben. Op deze manier  kunnen we alleen maar een win-winsituatie creëren.”

Macek Technika BV gebruikt het SW-Baanbreker Krediet om productmallen te kopen voor de fabricage van nieuwe kunststofproducten, zoals sifons en schroefdeksels. Ondernemer Hugo Macek: “Met dit krediet willen we enkele nieuwe productlijnen opstarten, want we zien een duidelijke behoefte vanuit de markt. En dat betekent op termijn dus ook meer werk en dus meer medewerkers. We verwachten dat we op termijn zo’n extra vijftien WSW’ers van IBN een reguliere baan kunnen bieden. Zo kunnen we heel economisch én sociaal ondernemen.”

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Bekijk de videorapportage van deze bijzondere samenwerking op YouTube, 5:32 minuut (link: http://youtu.be/a3Kf6QcDrYc).

Persfoto’s

U kunt een persfoto van Macek Technika BV downloaden via www.startfoundation.nl/persfoto. Rechtenvrij in gebruik mits vermelding van de fotograaf © Fotografie Hans Gerritsen. Fotobijschrift: medewerker Marco van de Krol (voorgrond), Macek Technika BV in Oss.

Jos Verhoeven, directeur Start Foundation

T. 040-246 18 50

M. jos.verhoeven [apenstaartje] startfoundation.nl

W. www.startfoundation.nl

Linda van de Witte, Adviseur Marketing & Communicatie IBN

T. 0413-33 44 80

M. lwitte [apenstaartje] ibn.nl

W. www.ibn.nl

Contact met Macek Technika loopt via Start Foundation of IBN.

Start Foundation is een onafhankelijke maatschappelijk investeerder die experimenten, activiteiten en bedrijven ondersteunt die mensen aan het werk helpen die dat zelf moeilijk kunnen. Start Foundation heeft middelen beschikbaar voor onder meer de financiering van sociale firma’s, leerwerkbedrijven en MKB-bedrijven die mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst hebben of in dienst willen nemen. Jaarlijks investeert Start Foundation ongeveer vier miljoen euro in Nederland.

IBN staat voor marktgericht ondernemen met een passie voor mens en maatschappij. Dagelijks brengen zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt succesvol naar betaald werk. Zo’n 3.800 gemotiveerde medewerkers hebben een passende baan bij of via IBN. IBN beschikt hiertoe over de bedrijven IBN Arbeidsintegratie, IBN Facilitair, IBN Productie, IBN Kader en IBN Kwekerijen. Om in de markt te kunnen blijven floreren, zijn ze strategische samenwerkingen aangegaan met andere bedrijven, zoals Vebego en Medica. IBN heeft vestigingen in Oss, Uden (centraal kantoor), Cuijk, Veghel, Schaijk en Helmond.