Troebel uitzicht voor succesvol opleidingsproject voor glazenwassers

Portret Ian Smeyers in een voetbalstadion met op de achtergrond jongerenIan SmeyersWerkloze jongeren zijn plots onvindbaar

Troebel uitzicht voor succesvol opleidingsproject voor glazenwassers

Den Haag, 19 september 2012 - Stichting Nelis uit Den Haag viert deze week het eenjarig bestaan met het uitreiken van dertien diploma’s aan jongeren die tot voor kort werkloos thuiszaten. Maar de feestvreugde wordt getemperd doordat de aanvoer van nieuwe kandidaten voor de opleiding tot glazenwasser stokt. Een ontwikkeling die zich niet alleen tot de Haagse regio beperkt.

Stichting Nelis is een initiatief van ondernemer Ian Smeyers (directeur van schoonmaakbedrijf HydraGroup) en kwam mede tot stand dankzij een investering van maatschappelijk investeerder Start Foundation.

Ian (35) is de kleinzoon van Nelis Bisschops (1921-2008), in Den Haag beter bekend als ‘de zingende glazenwasser’. Die hield een heleboel ‘lastige gasten’ op het rechte pad door ze, soms met harde hand, het beroep van glazenwasser bij te brengen. Ook Ian kreeg zo zijn scholing. Met de in 2011 opgerichte Stichting Nelis treedt hij in de voetsporen van zijn legendarische grootvader.

Onder de naam ‘op de ladder naar succes’ krijgen werkloze jongeren de kans zich in het vak te bekwamen. Donderdag 20 september ontvangen dertien van hen een mbo-diploma. De meesten van hen hebben ook nog een Hoogwerkers- en een Veiligheidscertificaat behaald. Uniek is dat elke geslaagde kandidaat ook een arbeidscontract voor minimaal zes maanden krijgt. Smeyers wil het succesvolle project graag voortzetten en vóór 1 oktober opnieuw negentien jongeren dit traject aanbieden. Maar via gemeenten (Den Haag, Leiden, Delft en Zoetermeer) en het UWV worden maar mondjesmaat kandidaten aangedragen. De teller komt niet verder dan tien kandidaten.

Dat heeft te maken met andere regels en bezuinigingen bij de gemeenten. Begin dit jaar werd de WIJ (Wet investeren in jongeren) afgeschaft en zijn werkloze jongeren tot 27 jaar aangewezen op de bijstand. Het CBS registreerde het eerste kwartaal van dit jaar dat het aantal bijstandsuitkeringen aan jongeren met ruim 3.000 is gedaald. Ian: “Die jongeren zijn hun uitkering kwijtgeraakt. Of weigeren bijstand aan te vragen. Zo zijn ze dus uit het systeem verdwenen. Maar daarmee is het probleem niet weg. Ik kom in straten waar achter vijf van de tien voordeuren jongeren werkloos op de bank zitten.”

Ook investeerder Start Foundation herkent dit probleem. “Het is bizar. Er zijn talrijke initiatieven als deze in den lande, maar vele kampen met een gebrek aan deelnemers, omdat ze niet gevonden kunnen worden”, aldus directeur Jos Verhoeven.

Stichting Nelis weigert overigens bij de pakken neer te zitten. Als het moet, draaien ze de rollen om en gaan ze zelf jongeren werven en daarmee naar de gemeenten.

U kunt een persfoto downloaden via www.startfoundation.nl/persfoto

Rechtenvrij in gebruik mits vermelding van de fotograaf © Jacques Zorgman. Onderschriften zijn verwerkt in de bestandsnamen.

Het eenjarig bestaan van Stichting Nelis wordt op 20 september gevierd aan de Juliana van Stolberglaan 214 in Den Haag (17.00 – 19.00 uur) in aanwezigheid van o.a. wethouder Ingrid van Engelshoven. Er is een glazenwassers-clinic en een demonstratie met een hoogwerker. Tijdens deze bijeenkomst worden ook de diploma’s uitgereikt. Pers is welkom, wel graag vooraf aanmelden bij Ian Smeyers.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Start Foundation,

Remko van Riel, 040-787 80 71/06-34 77 24 67 of per e-mail remko.van.riel [apenstaartje] startfoundation.nl,

www.startfoundation.nl

Stichting Nelis,

Ian Smeyers,  070-427 36 62/06-53 76 29 01 of per e-mail info [apenstaartje] stichtingnelis.nl

www.stichtingnelis.nl.

Start Foundation is een maatschappelijk investeerder die werk wil creëren, behouden en toegankelijk maken voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Start Foundation investeert in projecten en bedrijven die het gewenste perspectief – een baan – dichterbij brengen. Het gaat daarbij om groepen mensen die niet makkelijk een baan vinden, zoals voortijdige schoolverlaters, mensen met een handicap, vluchtelingen, mensen met een strafblad en ex-psychiatrisch patiënten. Jaarlijks investeert Start Foundation ongeveer vier miljoen euro in Nederland. Eerder investeerde zij onder meer in Jamie Oliver’s Restaurant Fifteen in Amsterdam, de eerste elektrische scooter-‘leerfabriek’ ESFA in Rotterdam, en CAP100 van Lucille Werner. Kijk voor meer informatie over Start Foundation en haar investeringen op www.startfoundation.nl.